Frukosttips inför helgen

Härlig helg och då kanske du unnar dig en lyxigare frukost - både vad gäller vad du äter och den tid du tar på dig att njuta av frukosten. Jag vill dela med mig av en av mina favoriter som är rårisgröt med varm äppelkompott (2 port):

Ingredienser till rårisgröten:
1,5 dl råris  (med lång koktid, 40-45 min)
3 dl vatten
3 dl mjölk (eller alternativ till mjölk såsom havredyck)
1 krm salt
Så här gör du rårisgröten:
Skölj riset. Tillsätt vattnet och rör om. Koka upp, sänk värmen och koka på svag värme under lock i ca 25 minuter tills det mesta av vattnet kokat in. Tillsätt mjölken och rör om. Koka upp, sänk värmen och koka på svag värme under lock i 20-25 minuter till lagom konsistens. Rör om då och då så att gröten inte bränns vid. Smaka av med salt (vid behov).
Ingredienser till äppelkompotten:
1 äpple
4 aprikoser (avsvavlade)
0,5 vaniljstång
3 msk vatten
1 msk pressad citron
Så här gör du äppelkompotten:
Tärna äpplet och strimla aprikoserna. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg allt i en kastrull och tillsätt vatten och pressad citronsaft. Värm tills frukterna mjuknat något. Servera rårisgröten med fruktkompott och mjölk (eller alternativ till mjölk).
Variation till äppelkompott:
Du kan variera och ersätta äppelkompotten med kanel, bär och en näve nötter.
Råris innehåller glutamin som kan behövas för att reparera skadade tarmslemhinnor. Aprikoser innehåller bland annat vitamin A och E samt kalium och järn. Kanel har blodsockerbalanserande egenskaper och nötter innehåller välgörande fettsyror. Citron basar, trots sin lite sura smak, kroppen. I en kropp som försurats av stress, för högt intag av protein, mm fungerar inte alla kroppsfunktioner optimalt. Det går att komma till rätta med bland annat genom att öka intaget av frukt och grönt som basar kroppen. Jag hoppas du kommer njuta av denna frukost lika mycket som jag själv brukar göra! Receptet har jag tagit från boken "Paulúns GI-frukost".


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu